Bokrecensioner på rad

Under semestern blev det inte så mycket ljudböcker men desto fler pockets och nu som deltidssjukskriven så har jag läst en hel del också. När jag kommer hem mitt på dagen så är jag rätt trött och det blir soffliggande efter att hundarna fått en promenad.

Men jag börjar med några ljudböcker!

Efter den helt underbara Geim svängde jag inte på svensk skräck och då självklart John Ajvide Lindqvist! Jag började med Låt de gamla drömmarna dö som är en novellsamling. Jag har lite svårt att fastna i varje berättelse när de byter av varandra, men på slutet får man veta lite om vad som hände Eli och Oskar från Låt den rätte komma in och allt är förlåtet. Jag fortsatte med Hanteringen av de odöda och den är ju fantastisk! En svensk zombiesaga och författaren har liksom fångat svenskheten i det hemska. Hur skulle vi reagera om våra döda plötsligt kom hem och slog sig ner i soffan, luktandes av lik? Det här är en teori och jag tror att den kanske stämmer ganska bra. Vi är ju liksom inte så våldsamma som i USA, vi har inga skjutvapen hemma och kanske skulle vi helt enkelt ringa en ambulans? Läs den, iaf om du gillar skräck 🙂

Efter skräckgenren gick jag över på En dåre fri av Beate Grimsrud. Den handlar om den psykiskt sjuka Eli Larsen och man får följa henne genom hennes liv till nutid. När Eli glider i verkligheten och håller på att tappa kontrollen så känns det verkligen och som läsare blir jag märkligt indragen i den helt lysande författaren Eli som brottas med sin pojkar Espen, Emil, Erik och prins Eugen som delar på hennes kropp. Jag hittade en recension i DN, som sammanfattar boken bra.  Sista boken i raden är Endera dan av Birgitta Stribe. Jag tycker inte att den är lysande, men visst, lite småtrevlig. Lite udda är det att huvudpersonens fötter med problemet Hallux valgus får ha en så stor del i handlingen, men visst, boken är helt okej även om det inte är den bästa jag lyssnat på.

Eftersom jag ska iväg och plocka svamp med hussepusse och dom två odjuren så hinenr jag inte gå igenom alla pockets men jag måste nämna en! Kafka på stranden av Haruki Murakami är nämligen en underbar bok som jag verkligen kan rekommendera! Den handlar om en japansk pojke, Kafka,  som rymmer från sin far för att leta efter sin mamma och syster och den handlar också om herr Nakata som kan prata med katter och som inte är så begåvad. Historien tar med läsaren på en vidunderlig resa som utspelar sig i ett vanligt Japan med bitvis övernaturliga inslag och den är underbar. Jag sträckläste över halva boken en eftermiddag bara för att jag inte kunde sluta och då är den ändå på över 500 sidor 🙂

Publicerat på 20 augusti 2011, i Litterärt. Bokmärk permalänken. 1 kommentar.

1. Karin, Nanny & Ruh

Härligt när böcker fångar en sådär! Jag har dock snöat in på fantasy böcker! 🙂